EliasRantanen

"Nainen vaietkoon seurakunnassa" Nainen ylösnousemuksen ensimmäinen todistaja

Lause "nainen vaietkoon seurakunnassa" kuuluu niihin Raamatun kohtiin, jotka asia yhteydestään irroitettuna väitetään ilmaisevan sellaista, mistä se ei ensinkään kerro mitään. Paavali kirjoitti Korintin seurakunnalle 1 Kor.14:34,  virkkeen "nainen vaietkoon seurakunnassa" ojentaakseen naisia järjestykseen seurakunnan miesten opettaessa, jotkut naiset keskeyttivat heidät kesken opetuksen. Siinä tilanteessa ei ollut sopivaa, että naiset häritsivät opetusta ja osoittivat hallitsevansa omia miehiään sopimattomalla käytöksellään. "Nainen vaietkoon seurakunnassa" kun miehet olivat opetusvuorossa ja profetoitkoot vasta omalla vuorollaan saatuaan siihen profetian. Yhden tuli puhua tai profetoida kerrallaan omalla vuorollaan. Naisten ei sallittu hallita seurakuntaa miesten sitä johtaessa opetuksellaan.

Jumala valitsi Jeesuksen yösnousemuksen ensimmäiseksi todistajaksi Maria Magdalenan.

Ensimmäinen ylösnousemuksen todistaja

Meillä on edessämme nainen, joka oli ensimmäinen Jeesuksen ylösnousemuksen todistaja. Hänestä näemme, että Jumala valitsee sen, joka ei ihmisten silmissä ole mitään. Yleensä luulemme, että Jumala ottaa käyttöönsä niitä, jotka ovat jotakin, esimerkiksi erityisen lahjakkaita tai hurskaita. Jumalan valtakunnassa asiat kuitenkin kääntyvät päälaelleen: ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Jumala valitsee todistajikseen ihmisiä, joita emme pitäisi mahdollisina niin suureen tehtävään. Hän antaa vastuuta niille, jotka meidän silmissämme näyttävät mitättömiltä ja vähäisiltä. Jumala antoi koko maailman edessä arvon Marialle, naiselle, jota yhteiskunnassa halveksittiin hänen sukupuolensa ja menneisyytensä tähden.

Jumala antaa arvon

Jumalan antamalla arvolla on suuri merkitys meille, jotka usein koemme itsemme sekä ihmisten että Jumalan edessä arvottomiksi. Monet kipuilevat huonoutensa kanssa ja ajattelevat, ettei heidän sopisi käydä varsinkaan hengellisissä tilaisuuksissa. Jeesus kuitenkin suhtautuu meihin eri tavalla kuin me suhtaudumme itseemme tai muihin. Hänen edessään on arvo silläkin ihmisellä, joka ei itse jaksa antaa arvoa itselleen, tai jota muut arvostelevat ja halveksivat. Jeesus toimi Marian kohdalla erittäin radikaalisti, sillä juutalaisten yleinen suhtautuminen naiseen oli aivan toisenlainen kuin Jeesuksella. Rukoillessaan aamuisin hurskas juutalainen kiitti Jumalaa siitä, ettei hän ollut syntynyt pakanaksi, orjaksi tai naiseksi. Jumala otti naisen ylösnousemuksensa todistajaksi, vaikka nainen ei siinä yhteiskunnassa kelvannut todistajaksi oikeuteen. Jumala käänsi asiat ylösalaisin, ja me siunaamme häntä siitä monessakin merkityksessä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minä olen oppinut sen, että ihminen tyhmyydessään turvautuu raamattuun, kun kaikki muu tuntuu vaikealta käsittää.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ei ole ihme että kohta halutaan tulkita vastoin muuta Paavalin opetustavastaan. Paavali onvarhaisin lähde seurakunta eli kirkko järjestyksen opetuksesta. Koska yleensä Korinttilaiskirjeiden ja pastoraalikirjeiden jotkut kohdat vaikuttavat naisvihamielisiltä, pitävät jotkut liberaalit tutkijat niitä myöhempinä lisäyksinä Paavalin aitoihin kirjeisiin. Mutta eipä se siltikään ollut mikään naisvihamielinen sovinista, apostolin eli sanan lähettilään työtä tuki naisverkosto. Itseasiassa varhaiskristillisiltä ajoilta on kirjoituksia joissa opetetaan että naisten on joko tultava tai heidät on tehtävä miesten kaltaisiksi. Ajatella että sukupuolten välisestä tasa-arvosta puhuttiin jo parisentuhatta vuotta sitten. Lisäksi on muistettava juutalainen synagoga järjestys, miehetja naiset olivat jaettu eritiloihin. Korinttissa esimerkiksi kerrotaan kuinka farisealaisia oliliittynyt lahkoon, samoin Paavali neuvoo kunnioittamaan ystävällisesti toisten kulttuuria, käytäntöjä ja ruokatapoja esim pakanoilta ei vaadittu ympärileikkausta, sapattikäskyä tai ruokasäädöksiä. Juutalaiset käännynnäiset taas saivat noudattaa seurakunnissa lakiaan jos niin halusivat, ajatuskuitenkin oli että kaikki ovat yhtä (saman arvoisia) ja seurakunnissa ei riideltäisi. Se kuitenkin tiedetään etteivät alkuajat olleet mitenkään idylliset kuten Apostolientekojen kauunistelevaja silotteleva kirjoitustyyli antaa ymmärtää vaan tilanne oli värikkäämmpi ja räiskyvämpi. Olen ottanut myös selvää että roomalaisessa Korinttissa oli hellenistisenä käytäntönä ettei naisten ollut soveliasta puhua julkisesti sitä sitä piettiin hävyttömänä kuten roomalaiset muutenkin pitivät kristittyjä naisia (ei turhaan kauhisteltu ja päivitetty sitä, millaisia vaimoja kristityillä oli kuten aikoinaan kirjoitettiin ylös). Luulisin että Paavali viittaa eniten juuri paikalliseen tapakulttuuriin pyytäessä naisia toimimaan kuten laki/käytäntö sanoo/on. Vaikken koe itseäni mitenkään uskonnomliseksi, niin nämä alkukirkon ja kristinuskon juuret kiinnostavat hiatoriallisessa mielessä. Tärkeintä on tutkia, etsiä ja miettiä mikä oli se konteksti johon Paavali ja hänen koulukuntansa kirjoittivat läjäpäin kirjeitä joista meille on säilynyt vain murto osa esim on laskettu että Paavali kirjoitti korinttiin 3-5 kirjettä vastauksena saamiinsa kirjeisiin. Mehukkainta olisi jos koko kirjeenvaihto olisi säilynyt. Uusitestamentti (oikestaan uusiliitto) eli kristilliset kirjoitukset tai raamattu ylipäätään ei ole mikään kristallipallo jolta kysytään neuvoa vaikka tapa periytyy Makkabealaisajalta jolloin kapinoivat juutalaiset kysyivät neuvoa raamatulta mitä Antiokos Epifaneen häpäisemälle alttarille tulee tehdä. Makkabealaiskirjat muumuassa kertovat että kapinallisjohtan johdolla juutalaiskapinalliset nousivat öljymäen huipulle, avasivat lainkirjat ja rukoilivat äänekkäästi neuvoa. Ohjetta häpäistyn alttarin puhdistukseen ei kuitenkaan kerrota löytyneen vaan sen kivet kärrättiin kidronin puroon odottamaan profeetan saapumista. Näin siis kerrotaan. Ihan mielenkiintoista luettavaa. Mutta jos tänä päivänä haluaa saada teksteistä neuvoa, on ensin ymmärrettävä mitä ne tarkoittavat omassa kontekstissaan, selvitettävä tautatyönä historiallinen materiaali tutkimustulokset sekä pohdittava voidaanko sitä soveltaa nykypäivään ja nykyiseen tapakulttuuriin.

Käyttäjän HilkkaPkknen kuva
Hilkka Pääkkönen

Ajat ovat muuttuneet! Miksi vielä jauhetaan näitä iänikuisia fraaseja!

Toimituksen poiminnat